Lektury i ich konteksty

Ogłaszamy start nowego projektu kierowanego dla klas licealnych i dla technikum – „Lektury i ich konteksty”!

 

To cykl jednodniowych, darmowych warsztatów, dzięki którym uczniowie liceum i technikum przygotują się do nowej matury z języka polskiego, przypomną sobie obowiązujące lektury, by móc porównać i stosować wobec nich konteksty okołoliterackie.

 

Pojedyncze warsztaty trwają 6 godzin lekcyjnych (z przerwą dla drobny poczęstunek). Zajęcia te w kreatywny i angażujący sposób łączą wymagane w programie nauczania lektury szkolne z reportażem i pomagają przygotować się do nowej formy matury z języka polskiego wymagającej od ucznia wykorzystania kontekstów przy analizie fragmentu lektury.
W ten sposób proponujemy uczniom dialog z istniejącymi dziełami kultury, świeże spojrzenie, nowe konteksty.

 

Każdy warsztat będzie dotyczył innej obowiązkowej lektury szkolnej (kanon dla poziomu podstawowego), do której – jako kontekst – wybierzemy wybrany reportaż albo temat reporterski. Lekturę i reportaż będziemy łączyć za pomocą wspólnego problemu społecznego lub innego, czasem nieoczywistego kontekstu. W ten sposób proponujemy młodzieży dialog z istniejącymi dziełami kultury, jakimi są lektury szkolne.

 

Warsztaty będą składać się z trzech części:

  1. Zajęcia o wybranej lekturze, które przedstawią różne możliwości znalezienia dla niej kontekstu i współczesnego spojrzenia na kwestie w nich poruszane. Konteksty te będą potrzebne maturzystom przy pisaniu wypracowania, a także podczas matury ustnej.
  2. W drugiej części wykładowcy i ćwiczeniowcy będą rozwijać i uzupełniać zapoczątkowany w pierwszej części o kwestie związane z reportażem. Zajęcia z doświadczonym dziennikarzem lub reporterem pozwoli na przedstawienie nieszablonowego i kreatywnego podejścia do tematu lektury szkolnej, przy jednoczesnym zainteresowaniu materiałami non-fiction i tekstami kultury, które znacznie wzbogacą wiedzę uczniów – nie tylko o samej lekturze i jej kontekstach.
  3. W trzeciej części zajęć uczniowie będą mogli spotkać się z doświadczonym reporterem lub reporterką. Będą mogli poznać zawód reportera od kuchni, poznać realia dotyczące rynku pracy w Polsce, dowiedzieć się o zmianach, jakie zachodzą w mediach. Zaproszeni reporterzy i reporterki opowiedzą o samym reportażu – czym jest i jaki jest klucz do napisania cennego dla czytelnika tekstu. Przekażą także wiedzę o różnych formach reportażu (prasowy, internetowy, książkowy, radiowy).

 

Każdy warsztat w danym roku szkolnym będzie skoncentrowany wokół innej lektury i innych reportaży. Wychodzimy naprzeciw potrzebom uczniów i uczennic i w trakcie warsztatów pokazać, jak można odszukiwać konteksty, zachęcając do odwagi interpretacyjnej i aktywności poznawczej.

 

Warsztaty odbędą się w 2023 roku w miesiącach: maj, czerwiec, wrzesień, październik, listopad. W 2024 i 2025 roku w miesiącach: marzec, kwiecień, maj, czerwiec, wrzesień, październik i listopad.

 

JAK SIĘ ZGŁASZAĆ?

 

Zapraszamy nauczycieli do zgłaszania całych klas! 
Zgłoszenia prosimy przesyłać mailowo: agnieszka.hryniewicka@instytutr.pl
W treści maila prosimy o wskazanie, którymi warsztatami są Państwo zainteresowani (maj, czerwiec 2023).

Ze względu na duże zainteresowanie zastrzegamy sobie prawo do kontaktu z wybranymi osobami.

GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA?

Zajęcia odbywają się w Faktycznym Domu Kultury (FDK) przy ul. Gałczyńskiego 12.

Faktyczny Dom Kultury jest położony na parterze i dostępny dla osób z niepełnosprawnościami.

 

Pierwsze warsztaty odbędą się 29 maja od godziny 10:00 do 15:00.
Plan majowych zajęć:
– Wojciech Szot opowiada o „Antygonie” Sofoklesa
– Agata Kasprolewicz (z „Raportu o stanie świata”) opowie o współczesnych kontekstach „Antygony” – konfliktach na tle społeczno-politycznym na jednym obszarze (między innymi na podstawie historii Irlandii Północnej i Południowej).
– Kamil Bałuk poprowadzi zajęcia o tym „Jak zrobić podcast o Antygonie”.

 

Drugie warsztaty odbędą się w 21 czerwca od godziny 10:00 do 15:00.
Plan czerwcowych zajęć:
– Wojciech Szot opowiada o „Makbecie” Williama Szekspira
– Alicja Urbanik-Kopeć prowadzi zajęcia „Jakie strategie życiowe w XIX wieku musiałaby przyjąć kobieta. Co motywowało Lady Makbet do jej zachowań?”
– Olga Gitkiewicz poprowadzi zajęcia o tytule: „Skąd wzięła to światło?” – kobieta jako bohaterka tekstów literackich. W cieniu drugiego planu i w pierwszym rzędzie.

 

Zajęcia poprowadzą, między innymi, Wojciech Szot (pomysłodawca projektu), Kamil Bałuk, Olga Gitkiewicz, Agata Kasprolewicz i wielu, wielu innych znanych dziennikarzy i reporterów!

 

Działania realizowane są w ramach projektu „Edukacja kulturalna – reportaż i konteksty” współfinansowanego przez miasto stołeczne Warszawa.

 

Jeśli w klasie są osoby ze szczególnymi potrzebami, zapraszamy do zgłoszenia nam tego – dostosujemy przestrzeń i zapewnimy warunki dla każdego – bez wykluczeń!
Prosimy o kontakt mailowy na adres: aleksandra.pakiela@instytutr.pl