Program SERAPH
Fundacja Instytut Reportażu i Internews Network doceniają i wierzą w pracę niezależnych mediów lokalnych – od ich kondycji i odporności na wpływy zależy lokalna demokracja, możliwości kontrolowania władzy oraz możliwości informowania o najważniejszych wydarzeniach i problemach społecznych. Naszą misją jest wspieranie mediów niezależnych.
Dlatego … października 2024 roku ogłaszamy drugi nabór do programu „Strengthening Engagement of Regional Audiences in Poland and Hungary (SERAPH)” obejmującego konkurs grantowy i wsparcie merytoryczne dla redakcji lokalnych, które podejmują istotne społecznie tematy, chcą angażować odbiorców i budować silniejszą pozycję na rynku.
Cel programu
Celem programu SERAPH jest wspieranie niezależnych mediów, których praca ogniskuje się wokół ważnych społecznie, angażujących tematów, a także przyczynia się do przeciwdziałania dezinformacji. Internews Network i Instytut Reportażu zapewnią wybranym partnerom wsparcie finansowe, a także szkolenia, pomoc techniczną i stały profesjonalny mentoring zgodnie z potrzebami kandydatów. Celem projektu jest również wspieranie poprawy praktyk redakcyjnych oraz jakości treści, a także wzmacnianie relacji z lokalnymi odbiorcami. W ramach projektu umożliwimy także lokalnym mediom wzajemną współpracę i wymianę doświadczeń.
Program składa się z dwóch grantów: grantu głównego, którego celem jest rozwój redakcji i tworzenie treści, oraz grantu na rzecz wzmacniania więzi ze społecznością lokalną. Medium może otrzymać obydwa granty lub tylko jeden – główny.
Kto może aplikować?
Media, redakcje lokalne* – zarejestrowane na terenie Polski, które funkcjonują na rynku od co najmniej 18 miesięcy, deklarują się jako niezależne** i które – w oparciu o przedstawiony plan pracy redakcyjnej – zamierzają przygotować artykuły, reportaże lub cykle (prasowe, internetowe, audio lub wideo) z naciskiem na teksty dotyczące obszaru zdrowia, klimatu i ochrony środowiska, nowych technologii, ekonomii i gospodarki oraz praw człowieka.
Do konkursu zapraszamy również twórców indywidualnych – osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą ORAZ posiadają własną platformę publikowania regionalnych treści.
Poszukujemy zwłaszcza mediów, które mają doświadczenie w tworzeniu bezstronnych, pluralistycznych i istotnych lokalnie treści.
Formalności aplikacyjne
Wnioski należy składać w języku polskim w wersji elektronicznej na formularzu i załącznikach, do których link znajduje się poniżej:
Link do formularza – wniosku aplikacyjnego.
Do wniosku obowiązkowo należy dołączyć wypełnione załączniki:
- Dokument z podpisami osoby/osób upoważnionych,
- Budżet,
- Oświadczenie VAT,
- Odpis KRS/CEIDG lub innego dokumentu rejestracyjnego.
Przed złożeniem wniosku prosimy o zapoznanie się regulaminem konkursu oraz umową grantową, która szczegółowo opisuje wymagania towarzyszące udzielonemu wsparciu.
Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń upływa 3.11.2024 r. o godz. 23:59.
Kwoty grantu na realizację projektu wynoszą maksymalnie:
Grant główny:
- dla pojedynczych twórców (osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą ORAZ niezatrudniających pracowników) – 38 000 zł.
- dla pozostałych podmiotów prawnych – 72 000 zł.
Grant na rzecz wzmacniania więzi ze społecznością lokalną – 26 500 zł.
Czas trwania projektów (okres kwalifikowalności) to 1 stycznia 2025 r. – 31 stycznia 2026 r.
Wnioski będą ocenione przez komisję składającą się z przedstawicieli organizatora konkursu oraz niezależnych ekspertów medialnych. Ocenie będą podlegać zwłaszcza jakość pomysłów, możliwość realizacji oraz realność planowanych kosztów.
Wszelkie szczegóły dotyczące Konkursu znajdują się w Regulaminie oraz wzorze umowy grantowej.
Definicje:
*Medium lokalne
Medium publikujące treści przeznaczone dla odbiorców lokalnych i regionalnych, o zasięgu oddziaływania węższym niż ogólnopolski i siedzibie mieszczącej się poza Warszawą.
**Medium niezależne
Jako medium niezależne należy rozumieć instytucję zajmującą się tworzeniem ważnych społecznie treści medialnych, niezależną pod względem finansowania i zarządzania od samorządów lokalnych, partii politycznych, spółek skarbu państwa i spółek samorządowych.