Młodzieżowy Kurs Reportażu
RUSZYŁA REKRUTACJA!
Młodzieżowy Kurs Reportażu (MKR) to całkowicie nowa propozycja Instytutu Reportażu!
Zapraszamy do wzięcia udziału w rekrutacji do darmowego, półrocznego kursu reportażu kierowanego dla osób ze szkół ponadpodstawowych. Szukam 20 osób, z którymi raz w miesiącu spotkamy się, by uczyć się i pracować nad tekstami pod opieką doświadczonych reporterów i reporterek.
JAK WZIĄĆ UDZIAŁ W REKRUTACJI?
Jeśli jesteś uczniem lub uczennicą warszawskiej szkoły ponadpodstawowej (klasy 1-4!) i chcesz wziąć udział w rekrutacji – wyślij mailowo 2 dokumenty w formacie .docx (lub innym otwartym do edycji).
1 – Notkę o sobie. Zawrzyj w niej: imię, nazwisko, datę urodzenia, klasę, do której chodzisz i nazwę szkoły. Napisz w kilku słowach o swoich zainteresowaniach i o tym, czemu chciałbyś / chciałabyś uczestniczyć w kursie.
2 – Jeden lub dwa teksty (do 10 tysięcy znaków) – o dowolnej tematyce. Jeśli są tekstami w formie zbliżonymi do reportażu – super! Jeśli nie – też okej!
Materiały należy wysłać do koordynatorki MKR: Aleksandry Pakieły.
Mail: aleksandra.pakiela@instytutr.pl
REKRUTACJA TRWA DO 6 LISTOPADA!
WIĘCEJ O MŁODZIEŻOWYM KURSIE REPORTAŻU
Warsztaty będą prowadzone przez osoby zajmujące się zawodowo reportażem – czynnych, nagradzanych za teksty, śledztwa, książki i podcasty dziennikarzy. Każdy uczestnik będzie miał możliwość systematycznej, praktycznej, intensywnej nauki warsztatu reporterskiego oraz osobistych rozmów/konsultacji z fachowcami literatury non-fiction. Zajęcia będą odbywały się w formie mieszanej – warsztatowej oraz wykładowej (z przewagą angażujących i kreatywnych zajęć warsztatowych).
Podczas warsztatów prowadzący opowiedzą o samym reportażu – czym jest, jaki jest klucz do napisania cennego dla czytelnika tekstu, a także: jak rozmawiać z bohaterem, otworzyć go na reportera. Przekażą także wiedzę o różnych formach reportażu (prasowy, internetowy, książkowy, radiowy, a także wideo) oraz poddadzą analizie jeden z głośniejszych tekstów reporterskich z ostatniego roku – zrobią to wspólnie z uczestnikami warsztatu. Uczniowie będą mieli szansę poznać pracę najlepszych reporterów „od kuchni”, dowiedzą się, gdzie w swoim otoczeniu mogą szukać tematu reportażu, jak znaleźć bohatera, jak zadawać otwierające pytania. W ramach zajęć kursanci dowiedzą się także, jak zdobywać informacje, jak zrobić research i jak – w prosty sposób – korzystać z archiwów. Dzięki warsztatowemu charakterowi kursu, uczniowie będą rozwijać sukcesywnie rozwijać swoje umiejętności, uczyć się współpracy i krytycznego myślenia oraz konstruktywnej krytyki.
Na zajęciach każdy kursant i kursantka otrzyma możliwość stałego kontaktu i pracy nad własnym reportażem (w formie pisanej, audio lub wideo) z tutorem. Każdy z autorów i autorek otrzyma uwagi redakcyjne oraz możliwość spotkania roboczego online lub na żywo w celu dopracowania tekstów. Tutorami będą zawodowi reporterzy/dziennikarze, absolwenci Polskiej Szkoły Reportażu. Tematy będą łączyć się w realizacji celu projektu i dotyczyć kwestii takich jak różnorodne i wielokulturowe społeczeństwo; tożsamość lokalna i budowanie wspólnoty; środowisko naturalne i klimat, środowisko medialne i wirtualne. Zajęcia będą w pełni dostosowane do wieku i doświadczenia uczniów szkół ponadpodstawowych. Na kursantów czekają spotkania z doświadczonymi reporterami, reporterkami, takimi jak: Paweł Goźliński, Olga Gitkiewicz, Kamil Bałuk, Justyna Dąbrowska.
W trakcie warsztatów planowane są przerwy, w tym jedna dłuższa. Zapewnimy też poczęstunek (napoje, posiłek), podany bez użycia jednorazowych naczyń i sztućców.
KIEDY?
Od listopada 2023 roku do kwietnia 2024 roku
GDZIE?
Zajęcia będą odbywać się w Faktycznym Domu Kultury (FDK) przy ul. Gałczyńskiego 12 w Warszawie.
To miejsce spotkań kulturalnych, wieczorów autorskich, warsztatów artystycznych i wielu innych działań.
PLAN ZAJĘĆ:
25 listopada 2023
10:00 – 10:45 Zajęcia organizacyjne: Aleksandra Pakieła
11:00 – 11:45 Mariusz Szczygieł: Po co pisać reportaż? Warsztat o kluczowym pytaniu
12:00 – 12:45 Aleksandra Zbroja: Gdzie szukać tematu na reportaż
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Olga Gitkiewicz: Reporterski factchecking od podstaw, czyli gdzie szukać informacji i jak je sprawdzać
14:15 – 15:00 Joanna Gierak-Onoszko: Ludzie. Praca z bohaterem – etyka w zawodzie reportera. Dla kogo pracujemy, kogo chronimy?
15:15 – 16:00 Kamil Bałuk: Giełda tematów, które nie nadają się na reportaż
2 grudnia 2023
10:00 – 10:45 Olga Gitkiewicz: Wywiadówka, czyli jak doprowadzić do rozmowy i jak ją prowadzić
11:00 – 11:45 Olga Gitkiewicz: Jak pisać w pierwszej osobie lub o osobach bliskich
12:00 – 12:45 Justyna Dąbrowska: Jak rozmawiać z bohaterem reportażu
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Justyna Dąbrowska: Jak rozmawiać z bohaterem reportażu
14:15 – 15:00 Paweł Goźliński, Olga Gitkiewicz, Aleksandra Pakieła, Kamil Bałuk: Zajęcia przedstawiające tutorów szkoły, rozmowa o potencjalnych tematach na reportaż kursantów i kursantek
15:15 – 16:00 Paweł Goźliński, Olga Gitkiewicz, Aleksandra Pakieła, Kamil Bałuk: Zajęcia przedstawiające tutorów szkoły, rozmowa o potencjalnych tematach na reportaż kursantów i kursantek
3 lutego 2024
10:00 – 10:45 Kamil Bałuk: Źródła do reportażu a AI cz.1
11:00 – 11:45 Olga Gitkiewicz: Znaki szczególne. Ćwiczenia praktyczne
12:00 – 12:45 Paweł Goźliński: Dlaczego to nas kręci, czyli wstęp do sztuki atrakcyjnego opowiadania historii
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Paweł Goźliński: Dlaczego to nas kręci, czyli wstęp do sztuki atrakcyjnego opowiadania historii
14:15 – 15:00 Paweł Goźliński: Czym się różni superbohater od bohatera reportażu
15:15 – 16:00 Wojciech Szot: Czy czarny Bambuś mieszkał w Gdyni? Jak znaleźć historię nie wychodząc z domu.
9 marca 2024
10:00 – 10:45 Kamil Bałuk: Źródła do reportażu a AI cz.2
11:00 – 11:45 Kamil Bałuk: Gatunki non fiction w podcastach
12:00 – 12:45 Paweł Goźliński: Zabawa klockami, czyli jak układać opowieści (ćwiczenia)
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Paweł Goźliński: Zabawa klockami, czyli jak układać opowieści (ćwiczenia)
14:15 – 15:00 Paweł Goźliński: Redagowanie pierwszych tekstów na żywo
15:15 – 16:00 Olga Gitkiewicz: Redagowanie pierwszych tekstów na żywo
13 kwietnia 2024
10:00 – 10:45 Olga Gitkiewicz: Ostatnia kropka… i co dalej, czyli co się dzieje, gdy kończy się pisać tekst
11:00 – 11:45 Kamil Bałuk: Zróbmy podcast!
12:00 – 12:45 Kamil Bałuk: Zróbmy podcast!
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Wojciech Szot: Na początku był katalog. Czyli jak szukać, by znaleźć.
14:15 – 15:00 Paweł Goźliński: Redakcja na żywo
15:15 – 16:00 Aleksandra Pakieła: Podsumowanie szkoły, dyplomy, ceremonia
Działania realizowane są w ramach projektu „Edukacja kulturalna – reportaż i konteksty” współfinansowanego przez miasto stołeczne Warszawa.
Jeśli w klasie są osoby ze szczególnymi potrzebami, zapraszamy do zgłoszenia nam tego – dostosujemy przestrzeń i zapewnimy warunki dla każdego – bez wykluczeń!
Prosimy o kontakt mailowy na adres: agnieszka.hryniewicka@instytutr.pl
Prosimy zapoznać się z REGULAMINEM: EDU 2023 regulamin.docx
- Organizator oświadcza, że jest administratorem danych osobowych Uczestnika (dalej „Administrator”). Kontakt w sprawie ochrony danych Administratora: e-mail: reportaz@instytutr.pl
- Dane osobowe Uczestnika będą przetwarzane w szczególności w celach niezbędnych do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym (na podstawie art. 6 ust. 1 lit e Rozporządzenia) do których należą: wykonanie zadania publicznego – projektu „Edukacja kulturalna – reportaż i konteksty.”
- Dane osobowe Uczestnika mogą być przekazywane uprawnionym organom w zakresie wymaganym przepisami prawa oraz podmiotom świadczącym Administratorowi usługi związane z wykonywaniem Umowy, dostawy systemów informatycznych i IT, usługi prawne, podatkowe i windykacyjne, usługi archiwizacji dokumentów.
- Uczestnikowi przysługuje prawo: dostępu do treści danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych oraz wniesienia umotywowanego sprzeciwu względem przetwarzania danych.
- Uczestnik może wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia.
- Podanie danych osobowych przez Uczestnika jest niezbędne do wzięcia udziału w rekrutacji.