Młodzieżowy Kurs Reportażu

 

RUSZYŁA REKRUTACJA!

 

Młodzieżowy Kurs Reportażu (MKR) to całkowicie nowa propozycja Instytutu Reportażu!
Zapraszamy do wzięcia udziału w rekrutacji do darmowego, półrocznego kursu reportażu kierowanego dla osób ze szkół ponadpodstawowych. Szukam 20 osób, z którymi raz w miesiącu spotkamy się, by uczyć się i pracować nad tekstami pod opieką doświadczonych reporterów i reporterek.

 

JAK WZIĄĆ UDZIAŁ W REKRUTACJI?

Jeśli jesteś uczniem lub uczennicą warszawskiej szkoły ponadpodstawowej (klasy 1-4!) i chcesz wziąć udział w rekrutacji – wyślij mailowo 2 dokumenty w formacie .docx (lub innym otwartym do edycji).
1 – Notkę o sobie. Zawrzyj w niej: imię, nazwisko, datę urodzenia, klasę, do której chodzisz i nazwę szkoły. Napisz w kilku słowach o swoich zainteresowaniach i o tym, czemu chciałbyś / chciałabyś uczestniczyć w kursie.
2 – Jeden lub dwa teksty (do 10 tysięcy znaków) – o dowolnej tematyce. Jeśli są tekstami w formie zbliżonymi do reportażu – super! Jeśli nie – też okej!

Materiały należy wysłać do koordynatorki MKR: Aleksandry Pakieły.
Mail: aleksandra.pakiela@instytutr.pl

REKRUTACJA TRWA DO 6 LISTOPADA!

 

WIĘCEJ O MŁODZIEŻOWYM KURSIE REPORTAŻU

Warsztaty będą prowadzone przez osoby zajmujące się zawodowo reportażem – czynnych, nagradzanych za teksty, śledztwa, książki i podcasty dziennikarzy. Każdy uczestnik będzie miał możliwość systematycznej, praktycznej, intensywnej nauki warsztatu reporterskiego oraz osobistych rozmów/konsultacji z fachowcami literatury non-fiction. Zajęcia będą odbywały się w formie mieszanej – warsztatowej oraz wykładowej (z przewagą angażujących i kreatywnych zajęć warsztatowych).

 

Podczas warsztatów prowadzący opowiedzą o samym reportażu – czym jest, jaki jest klucz do napisania cennego dla czytelnika tekstu, a także: jak rozmawiać z bohaterem, otworzyć go na reportera. Przekażą także wiedzę o różnych formach reportażu (prasowy, internetowy, książkowy, radiowy, a także wideo) oraz poddadzą analizie jeden z głośniejszych tekstów reporterskich z ostatniego roku – zrobią to wspólnie z uczestnikami warsztatu. Uczniowie będą mieli szansę poznać pracę najlepszych reporterów „od kuchni”, dowiedzą się, gdzie w swoim otoczeniu mogą szukać tematu reportażu, jak znaleźć bohatera, jak zadawać otwierające pytania. W ramach zajęć kursanci dowiedzą się także, jak zdobywać informacje, jak zrobić research i jak – w prosty sposób – korzystać z archiwów. Dzięki warsztatowemu charakterowi kursu, uczniowie będą rozwijać sukcesywnie rozwijać swoje umiejętności, uczyć się współpracy i krytycznego myślenia oraz konstruktywnej krytyki.

 

Na zajęciach każdy kursant i kursantka otrzyma możliwość stałego kontaktu i pracy nad własnym reportażem (w formie pisanej, audio lub wideo) z tutorem. Każdy z autorów i autorek otrzyma uwagi redakcyjne oraz możliwość spotkania roboczego online lub na żywo w celu dopracowania tekstów. Tutorami będą zawodowi reporterzy/dziennikarze, absolwenci Polskiej Szkoły Reportażu. Tematy będą łączyć się w realizacji celu projektu i dotyczyć kwestii takich jak różnorodne i wielokulturowe społeczeństwo; tożsamość lokalna i budowanie wspólnoty; środowisko naturalne i klimat, środowisko medialne i wirtualne. Zajęcia będą w pełni dostosowane do wieku i doświadczenia uczniów szkół ponadpodstawowych. Na kursantów czekają spotkania z doświadczonymi reporterami, reporterkami, takimi jak: Paweł Goźliński, Olga Gitkiewicz, Kamil Bałuk, Justyna Dąbrowska. 

 

W trakcie warsztatów planowane są przerwy, w tym jedna dłuższa. Zapewnimy też poczęstunek (napoje, posiłek), podany bez użycia jednorazowych naczyń i sztućców.


KIEDY?


Od listopada 2023 roku do kwietnia 2024 roku

 

GDZIE?

Zajęcia będą odbywać się w Faktycznym Domu Kultury (FDK) przy ul. Gałczyńskiego 12 w Warszawie.
To miejsce spotkań kulturalnych, wieczorów autorskich, warsztatów artystycznych i wielu innych działań.

 

PLAN ZAJĘĆ:

 

25 listopada 2023
10:00 – 10:45 Zajęcia organizacyjne: Aleksandra Pakieła
11:00 – 11:45 Mariusz Szczygieł: Po co pisać reportaż? Warsztat o kluczowym pytaniu
12:00 – 12:45 Aleksandra Zbroja: Gdzie szukać tematu na reportaż
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Olga Gitkiewicz: Reporterski factchecking od podstaw, czyli gdzie szukać informacji i jak je sprawdzać
14:15 – 15:00 Joanna Gierak-Onoszko: Ludzie. Praca z bohaterem – etyka w zawodzie reportera. Dla kogo pracujemy, kogo chronimy?
15:15 – 16:00 Kamil Bałuk: Giełda tematów, które nie nadają się na reportaż

 

2 grudnia 2023
10:00 – 10:45 Olga Gitkiewicz: Wywiadówka, czyli jak doprowadzić do rozmowy i jak ją prowadzić
11:00 – 11:45 Olga Gitkiewicz: Jak pisać w pierwszej osobie lub o osobach bliskich
12:00 – 12:45 Justyna Dąbrowska: Jak rozmawiać z bohaterem reportażu
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Justyna Dąbrowska: Jak rozmawiać z bohaterem reportażu
14:15 – 15:00 Paweł Goźliński, Olga Gitkiewicz, Aleksandra Pakieła, Kamil Bałuk: Zajęcia przedstawiające tutorów szkoły, rozmowa o potencjalnych tematach na reportaż kursantów i kursantek
15:15 – 16:00 Paweł Goźliński, Olga Gitkiewicz, Aleksandra Pakieła, Kamil Bałuk: Zajęcia przedstawiające tutorów szkoły, rozmowa o potencjalnych tematach na reportaż kursantów i kursantek

 

3 lutego 2024
10:00 – 10:45 Kamil Bałuk: Źródła do reportażu a AI cz.1
11:00 – 11:45 Olga Gitkiewicz: Znaki szczególne. Ćwiczenia praktyczne
12:00 – 12:45 Paweł Goźliński: Dlaczego to nas kręci, czyli wstęp do sztuki atrakcyjnego opowiadania historii
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Paweł Goźliński: Dlaczego to nas kręci, czyli wstęp do sztuki atrakcyjnego opowiadania historii
14:15 – 15:00 Paweł Goźliński: Czym się różni superbohater od bohatera reportażu
15:15 – 16:00 Wojciech Szot: Czy czarny Bambuś mieszkał w Gdyni? Jak znaleźć historię nie wychodząc z domu.

 

9 marca 2024
10:00 – 10:45 Kamil Bałuk: Źródła do reportażu a AI cz.2
11:00 – 11:45 Kamil Bałuk: Gatunki non fiction w podcastach
12:00 – 12:45 Paweł Goźliński: Zabawa klockami, czyli jak układać opowieści (ćwiczenia)
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Paweł Goźliński: Zabawa klockami, czyli jak układać opowieści (ćwiczenia)
14:15 – 15:00 Paweł Goźliński: Redagowanie pierwszych tekstów na żywo
15:15 – 16:00 Olga Gitkiewicz: Redagowanie pierwszych tekstów na żywo

 

13 kwietnia 2024
10:00 – 10:45 Olga Gitkiewicz: Ostatnia kropka… i co dalej, czyli co się dzieje, gdy kończy się pisać tekst
11:00 – 11:45 Kamil Bałuk: Zróbmy podcast!
12:00 – 12:45 Kamil Bałuk: Zróbmy podcast!
12:45 – 13:15 przerwa na lunch
13:15 – 14:00 Wojciech Szot: Na początku był katalog. Czyli jak szukać, by znaleźć.
14:15 – 15:00 Paweł Goźliński: Redakcja na żywo
15:15 – 16:00 Aleksandra Pakieła: Podsumowanie szkoły, dyplomy, ceremonia

 

 

Działania realizowane są w ramach projektu „Edukacja kulturalna – reportaż i konteksty” współfinansowanego przez miasto stołeczne Warszawa.

 

Jeśli w klasie są osoby ze szczególnymi potrzebami, zapraszamy do zgłoszenia nam tego – dostosujemy przestrzeń i zapewnimy warunki dla każdego – bez wykluczeń!

Prosimy o kontakt mailowy na adres: agnieszka.hryniewicka@instytutr.pl

 

Prosimy zapoznać się z REGULAMINEM: EDU 2023 regulamin.docx 

 

  1. Organizator oświadcza, że jest administratorem danych osobowych Uczestnika (dalej „Administrator”). Kontakt w sprawie ochrony danych Administratora: e-mail: reportaz@instytutr.pl
  2. Dane osobowe Uczestnika będą przetwarzane w szczególności w celach niezbędnych do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym (na podstawie art. 6 ust. 1 lit e Rozporządzenia) do których należą: wykonanie zadania publicznego – projektu „Edukacja kulturalna – reportaż i konteksty.”
  3. Dane osobowe Uczestnika mogą być przekazywane uprawnionym organom w zakresie wymaganym przepisami prawa oraz podmiotom świadczącym Administratorowi usługi związane z wykonywaniem Umowy, dostawy systemów informatycznych i IT, usługi prawne, podatkowe i windykacyjne, usługi archiwizacji dokumentów.
  4. Uczestnikowi przysługuje prawo: dostępu do treści danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych oraz wniesienia umotywowanego sprzeciwu względem przetwarzania danych.
  5. Uczestnik może wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia.
  6. Podanie danych osobowych przez Uczestnika jest niezbędne do wzięcia udziału w rekrutacji.